Monday, May 7, 2007

الله يلعن الستات كلها

مخلوقات ضعيفة لازم غيرها يتحكم فيها ، الأول الأب ( انا ابوكي سبب وجودك فمن حقى اتحكم في مصيرك) التاني الأخ ( انا الراجل وليا الي ما ينفعش ليكي) الثالث الزوج ( الرجال قوامون على النساء ) والرابع الأبن ( انت عملتيلي ايه مش كفاية جبتيني للدنيا الزفت دي) ويروح راميها في دار للمسنيين ، حاجة تقرف كل واحد بيسلم للتاني مسيرة التحكم والأستعباد للحمارة البهيمة الي ما بيقدروش غير عليها ، لأنه اجبن من انه يواجه مثلا رئيسه في الشغل لما يظلمه او يجور على حقه ورئيسه برضه جبان عشان مش بيقدر يفتح بقه قدام رئيسه الي اعلى منه ، وهكذا لغايت ما نوصل للحيوان الكبير الي برضه حاطت خده مداس لرئيس الدولة العظمى ، لا بجد ايه الرجولة وعزة النفس دي مش قادرة اوصف مدى انبهاري بالرجولة المفرطة الي بشوفها حاوليا
والجميل ان الست في نظرهم مش اكتر من جسم بيلبي كل رغباتهم وشهواتهم بجد قيمة عظيمة للمرأة انها شئ بيبسط الكائن العظيم الي اسمه الراجل ، لا فعلا الله يلعن الستات كلها عشان الواحدة منهم بتربي ابنها على انه لازم يبقى راجل قدام مراته ويشكمها عشان ما تركبوش ودلدل رجليها ، برافو ، الصراحة حاجة تفرح


3 Comments:

طب ما تييجي نشوف الموضوع من منظور تاني يا سوزان
يعني ما نعممش و نتكلم على الأقل عننا كمجتمع شرقي فيه النظرة دي للمرأة
ثم ...
ده قصور في عقلية الرجل لو فكر كده و قصور أكبر في عقلية الست اللي بتنشئ أجيال على نفس الخطأ

Blogger susan said...

طبعا انا كلامي عن مجتمعنا،وانا معاك جدا في الي بتقوله

Blogger معاذ رياض said...

بصراحة انا معاكي في العنوان ... بس

:-)

لو عايزة تعليقي بجد ، أنا شايف أنك خلطتي حاجات كتير مع بعض والتعليق عليهم عايز كتاب بحاله مش مجرد رد سريع.

خلاصة الموضوع هو زيادة الوعي ، وزيادة الحب. يعني لو الأب بيحب بنته وعنده وعي ، لا يمكن يتحكم فيها بطريقة مش صح، ولو هي بتحبه حاتفهم كده. برضه الأخ وأخته والابن وامه نفس الكلام .. وكذلك الزوج والزوجة .المرأة العربية القديمة كانت تنصح ابنتها قبل أن تذهب لزوجها قائلة : كوني له أمة يكن لك عبدا. بمعنى أن تتحول العلاقة بينهما إلى مباراة يتفانى كل منهما في أن يكون خادما للآخر عن حب وليس عن تحكم.

إذا وجدت المودة والرحمة ، فلا حاجة لكل هذه الأفكار السلبية. الرجال قوامون على النساء أنا فاهم معناها أنهم يقوموا على رعايتهم من الانفاق والسكن والحماية الخ .

لاشك أن هناك مشاكل في تربيتنا وثقافتنا الشرقية . فيه حاجات كتير محتاجة اعادة نظر. وفيه مفاهيم غلط كثيرة منتشرة بين الناس كالحقائق التي لا ينبغى مناقشتها وهي أصلا لا أساس لها.

Post a Comment

<< Home